27 December 2015

Cara-cara Menjawab Soalan Temuduga Dalam Bahasa Inggeris

*klik gambar untuk lebih jelas :) #pemalastahapgaban

cara menjawab soalan temuduga dalam bahasa inggeris

cara menjawab soalan temuduga dalam bahasa inggeris

Cara termudah 'Tampal' Lencana Sekolah Anak

Seminggu sebelum sekolah inilah masanya ramai mak-mak kena tampal lencana di baju sekolah anak. Memang nampak senang tapi nak menjahitnya remeh. Sebab tu ramai yang rela hantar ke kedai jahit.

Tapi sekarang cajnya menjahit satu lencana adalah RM2.00 dan lagi RM2 untuk jahit tag nama. Jahit dua perkara itu untuk sehelai baju sudah RM4. Bayangkan ada enam helai baju. Dah tentu banyak modalnya.

Jadi VK cukup berterima kasih dengan perkongsian daripada Facebook Puan Akmar Laily Omar yang sudi mengajar cara tampal lencana dan tag nama dengan cara paling mudah dan cepat. Lepas ni tak perlu lagi hantar kedai jahit atau ambil masa lama untuk menjahit lencana. Ikut cara ni saja.

Bahan yang diperlukan: & nbsp; 
 Gam UHU
Kain kecil/ sapu tangan yang dibasahkan
Kertas tebal/cardboard/manila kad
Seterika

Langkah-langkah:
1. Letakkan kertas keras dalam poket atau untuk baju kurung dan tudung letak kertas ini di bahagian dalam bawah lencana . Ia bagi mengelakkan gam melekat pada kain.
2. Atur lencana pada kedudukan yang dikehendaki.
3. Sapukan gam pada bahagian belakang lencana atau tag nama.
4. Lekatkan lencana pada kedudukan yang telah ditetapkan.
5. Ambik kain basah tadi dan letak di atas lencana. 
6. Seterika kain tadi pastikan ia mengenai lencana. Gosok beberapa kali. ketika ini seterika mungkin berasap tindak balas menggosok kain basah. Jangan bimbang tentang perkara itu.
7. Angkat kain dan alihkan kertas keras di bahagian dalam. Siap.

Menurut Puan Akmar Laily, lencana ditampal dengan cara ini kelihatan kemas dan rapi. Masa untuk menyiapkan satu lencana lebih kurang tiga minit berbanding menjahit lencana yang mungkin mengambil masa 15 hingga 20 untuk satu lencana.

Ia juga kekal lama, berdasarkan pengalamannya lencana akan melekat lebih daripada 10 bulan walaupun dibasoh dengan mesin basuh. Sekiranya tertanggal ulangi kaedah yang sama untuk menampalnya kembali.

Selamat mencuba!
#PerkongsianDariPerkongsian

Cerpen : Kerana dia seorang Haq

Oleh : PenyuHandsome 

Tubir matanya panas. Pandangan mereka yang memandang tidak dihiraukan.

"lantak, aku tak kacau hidup diorang." bisik hatinya.

Dia datang lagi. Di sini. Di tempat yang menyimpan seribu kenangan manis antara dia dan si dia.

'Huh'. Keluhan dilepaskan perlahan.

Air hujan yang perlahan-lahan menitik membasahi tubuh yang dibalut sweater pemberian 'dia' disapu lembut. Sungguh, diri ini tak kuat!

Peristiwa sebulan lepas terlayar di ingatan.
.....................

Wui, nikmat betul mandi hujan!

"woi haha sengal ke duk bawah hujan?", jerit sahabatnya.

"apesal? meh lah join!"

sejenak, kelihatan sahabat fillahnya itu berlari menuju ke arahnya. dan.. dumppp!

"woi jatuh lah aku!", marahnya kasar.

"haha lek lah. kata sahabat. ada masa jatuh dan bangun, bro!" Tubuh yang melayang jatuh di atas jalan tar itu digagahi bangun. Sengal betul lah budak ni, bisiknya.

"kau pehal tak bangun? nak tunggu aku usung guna keranda dulu ke?" ujarnya, berseloroh.

"Hahaha meh lah. Nanti kau tolong imamkan aku tau. Aku duduk saf paling depan." Jeda. 

"Kau ni, jangan lah gitu. Aku gurau je bro.", ujarnya, cukup sekadar didengari antara mereka berdua.

Kalau Haq tinggalkan aku nanti, siapa yang nak teman aku usik makcik kantin gorengkan telur kicap?

Kalau Haq tinggalkan aku nanti, siapa yang nak teman aku nasyid Ya Hanana atas pentas setiap kali orang suruh buat persembahan?

Kalau Haq tinggalkan aku nanti, siapa yang nak jadi partner aku buat silat? Kalau Haq tinggalkan aku nanti, siapa yang nak tolong aku kalahkan Zombie jahat dalam game lejen tu?

Kalau Haq tinggal... "Woi termenung apa kau?!", sergah Haq, mematikan lamunanku.

"Kau ni kacau lah! Aku baru nak mimpi dipinang orang."

"Hahaha banyak lah kau dipinang orang. Baguslah tu mimpi masa mata celik!" Kalau Haq tinggalkan aku.. Agak² macam mana hidup aku nanti?
.....................

"Haq.."

"Hmm.", balas teman yang dikenalinya dari kecil lagi. Umi kata Haq dengan dia suka main wrestling lepas bangun subuh. Konon nak tunjuk siapa bangun dulu letew. Sememeh ayaq hingus time tu, malu woi!

"Cuba kau tengok titisan hujan ni." 

"Kenapa?", dipandangnya tapak tanganku yang bersih 'dibasuh' hujan.

"Mesti dosa kita tak terkira kan? Entah-entah lagi banyak dari titisan hujan ni." 

"Kan Mir? Sometimes pun aku terfikir, agak-agak Allah terima tak taubat aku? Allah terima tak amal aku sebelum Allah tarik nyawa aku?"

Diam. Suasana sepi antara mereka.

Lima minit masa berlalu dan...

"Mir, kalau kau tak jumpa aku dekat syurga nanti.. Kau jangan lupa tarik tangan aku tau!" 

Bersungguh-bersungguh Haq mengingatkan. Entah mengapa, sejak dua menjak ini, Haq selalu memesan perkara yang sama berulang kali.

"Haaa lah. InsyaAllah aku tarik, kalau destinasi aku di syurgaNya. Kita kan dah janji sama-sama nak nasyid Ya Hanana dalam syurga.", balasnya bersama secebis senyum yang dilorek. Manis. Jeda lagi.

"Weh Mir, jom baring?"

"Kau gila?!", marahnya, sedikit kuat.

"Halaaa mana tahu ni last kita mandi hujan sama-sama.." Ada nada hiba di situ.

"Haqqqq.." tegurnya, sedikit mengingatkan.

"Ish kau ni tak sporting langsung! Yelah, yelah. Tak cakap pasal tu dah.", ujar Haq, sambil tangan membuat gaya 'peace' di tepi mata. Comel ya ampun member aku ni!

"Apa kau pikir dengan peace tu kau nampak comel?" Ceh. Tadi di hati kata lain. Di mulut ucap lain. Hancur Amir ni.

"Kau memang dengki kan? Ish dah lah. Jom baring!", paksa Haq untuk kesekian kalinya.

"Kita kat padang ni weh. Orang nam.."

"Takde orang lah. Semua duduk rumah tidur atas katil. Kita yang sewel ni je mandi hujan. Pleaseeee mir, please?" Penuh gaya dan suara yang comel Haq merayu. Haha.

Dia pandang Haq. Haq pandang dia. Mereka masing-masing berbalas pandangan sehingga...

"Ye lah ye lah. Jom!" 

'Mengalah jugak anak Pak Umar ni.', detik Haq bangga, cukup sekadar di dalam hati.

'Aku mengalah sebab sayang kawan okay. Bukan sebab cair dengan kau!', tingkah Amir di dalam hati. Seolah-olah tahu apa yang dibicarakan Haq.

Dan petang itu bersama titisan hujan, dua sahabat fillah ini berbaring merenung keindahan ciptaan Dia Yang Maha Esa. ...................

Dua minggu itu, mereka tidak meluangkan masa berdua. Normal bro, minggu exam! Kerana course yang berlainan, mereka hanya sempat tersenyum simpul saat berlanggar bahu.

Ceh, bukan langgar bahu acaca cinta haram jatuh buku tu eh! 

Ini kisah mereka. Kisah tersendiri antara dua sahabat fillah yang sama jantina.
Masing-masing sibuk date dengan buku.
Mereka cuma sempat bertemu di Malam Usrah di taman perumahan mereka malam Khamis lepas. 
Ada rindu yang menyapa.
Ada sebak yang mencengkam jiwa.
Ceh, makin poyo Si Amir ni. 
Entah mengapa, hatinya meronta-ronta untuk bertemu Haq. 
Rindu yang bertamu menyebabkan dia tekad untuk ke rumah Haq sejurus selepas kertas terakhirnya tamat.

Itu tekadnya. Tekad seorang Amir Adam bin Umar!
.....................

Dia terhenyak di atas kerusi. Berita yang disampaikan umi tadi cukup membuatkan dia terdiam. Diamnya umpama fokus menjawab exam. Diamnya umpama fokus lecturer mengajar.

Dan diamnya, kerana berita itu.
Berita yang cukup mencengkam jiwa. 
Dia terdiam hingga tak dapat berkata-kata. "Amir, sabarlah. Allah ambil Haq sebab Allah sayang. If you were in the garden, then you will pick the prettiest flower, right?"

Dia masih diam. Pantas, dia bangun dan memeluk uminya yang masih kelihatan sisa air mata di tubir matanya.

"Umi, Haq.. dia.. tsskk.. janji.. ijazah.. sama-sama.. pentas.." Amat sukar untuk dia meneruskan kata-katanya.

Terasa usapan lembut umi dibahu nya.

"Isbir sayang. Dia ambil Haq, sebab Dia rindu. Dah lama Dia pinjamkan Haq untuk kita. Haq meninggal pun dalam keadaan baik, dik. Dia meninggal masa tengah peluk Al-Quran yang Amir bagi."

Ya, aku tahu itu. Haq meninggal semasa memeluk Al-Quran berwarna ungu muda pemberianku sempena kemenangannya dalam Pertandingan Tilawah Al-Quran. Dan kerana itulah, aku bertambah-tambah sebak.

"Ibu Haq pun redha dengan pemergian anaknya. Takkan Amir tak boleh terima?", sambung umi, penuh lembut dalam nada memujuk.

Nafas dihela. Perlahan-lahan pelukannya dilepaskan dan jarinya naik menyapu sisa-sisa air mata.
'Ya Allah, aku redha.', bisiknya.
.....................

Dan dia disini. Masih di bawah titisan hujan di padang yang sama. Tempat dia meluangkan masa bersama Haq kira-kira sebulan lepas. 

Dan kala ini, dia berseorangan. Tanpa seorang Haq.

Mata ditebarkan ke sekeliling padang. 'Memerhati' kenangannya dengan Haq, mungkin.

"Haq, padang ni.. Saksi ukhuwah fillah kita kan? Tempat jatuh bangun kita kan? tempat curhat kita kan? Kau mesti rindu tempat ni kan?", bisiknya sebak.

Dia berhenti. Tiada daya untuk menyambung kata-kata. Air mata yang lebat turun mengalir di pipi seolah-olah sama lebatnya dengan titisan hujan petang Jumaat itu.

"Haq.. Aku redha dengan pemergian kau. Kau beruntung Haq, pergi bertemu Ilahi pada Penghulu Segala Hari. Impian kau kan Haq?"

Dan diam lagi. Air mata disapu lembut.

"Haq.. kau ingat tak, kau suruh aku jadi imam kalau kau 'makmum' dekat saf depan kan? Aku dah tunaikan permintaan kau, Haq. Aku yang jadi Imam untuk Solat Jenazah kau. Aku yang mandikan kau. Aku yang masuk dalam kubur kebumikan kau, Haq."

Sebak dia menuturkan ayat itu.

Rasa itu mencengkam lagi. Mencengkam sakitnya ulu hati.

"Haq.. Nanti result dah keluar, aku nak kau teman aku ambik scroll atas pentas. Cukup kalau kau senyum untuk aku, Haq."

Air mata menitis lagi.

"Haq, maafkan aku untuk semua salah silap aku. Halalkan toy Ultraman kau yang aku curi-curi ambik masa kau tengah ngaji 17 tahun dulu. Halalkan cemburu kau sebab aku selalu gedik dengan ibu kau mintak goreng cekodok. Dan aku.. sentiasa maafkan kau, Haq."

Terletus gelak pahitnya mengingati segala kenangan yang mendewasakannya hingga mencapai umur 22 tahun kini.

"Haq, doakan aku tabah nak lalui hari-hari mendatang tanpa kau. Doakan ibu baba kau diberi kekuatan tanpa kehadiran anak sulung diorang ni. Dan doakan, doakan semoga aku takkan curang. Kerana aku, hanya ada seorang the real Haq!"

Senyum pahit diukir tanda diri tabah. Hati, qowiylah!

"Haq, insyaAllah.. Aku doakan segala amalan kau diterima Haq. Berbahagialah kau di sana. Tunggu aku, Haq!"

Tunggu aku, Muhammad Faris Dhiyaulhaq!

13 December 2015

Senarai Channel Telegram yang Bermanfaat!

Let's Follow :

Tarbiah Kental
Relakan diri anda ditarbiah :)
https://telegram.me/tarbiahkental

Tarbiah Sentap
Kadang kala umat perlu diberi sentapan agar bangkit kembali menjadi singa!

Aiman Banna
Daiepreneur.
Untuk update team rasmi;
@inspiraseee

PendakwahCute.
Jangan sebab seorang bidadari dunia, kau lepaskan kau punya bidadari syurga.

Inspirasee
Kerana sebaik-baik inspirasi itu asalnya dari Sang Pencipta Inspirasi.
#Inspirasee #SebarPelangiInspirasi

Jom berubah
"Dunia tempat kita berpenat dan akhirat tempat kita berehat "

Kelas al-Quran UMK
Ruang Soal Jawab Bacaan al-Quran & Tajwid oleh Ustaz Muhaimin Khalil (UMK)
Contact number - 0192395501
Semoga bermanfaat

Poetry Daie 
If you lose Allah, you lose everything, including yourself.

PendakwahCute
Dakwah ialah menarik hati manusia menuju Allah dan Rasulullah. Bukan menuju kepada diri Pendakwah

#CelotehSigadisHitam 
“Kadang2 kita ni terlampau leka dengan laman sosial.
Sampaikan semua amal ibadat kita dengan Allah dilengah-lengahkan.”

PerempuanBunga
Himpunan tulisan mengenai pendapat. Bukan puisi. Hanya himpunan perkataan.

#HijrahBySisGM 
Aku seorang marhaen yang masih meneroka apa itu hijrah .
Monolog hati ,muhasabah diri 

OFFICIAL.ISLAMIC_QUOTES
Kita semua da'ie . Let's spread dakwah and tarbiah 

Dakwah Legend 

Dakwah Ummah
Dakwah bukan elemen untuk tunjuk tahap ilmu tapi tahap kecintaan seseorang kepada saudaranya dengan berkongsi ilmu.

RomanaPicisan
Nak jadi sebahagian dari Team RP ? Anda seorang writer ? Jom join !
Hanya puisi Members RP akan di repost disini . Terima kasih atas sokongan kalian 
#RomanaPicisan
@themckp
@amoirara_

INFIRU ! 
Nota biceps
'Hidup ni tak mudah . Tapi kepayahan tu lah yang membuatkan kita terus kuat dalam menghadapi cabaran'

Usrah Solat (Q&A) - MSO-D7

#TakeNoteByZhrhs
Dikendalikan oleh Zhrhs. Dia bukan siapa-siapa sebab tu hang tak kenai dia.

Usrah Mahabbah 
'Celoteh seOrang ninja'  dengan penuh kasih sayang. 

Abang Bikai
Cenel sulit abg bikai the spoileretosz. 

Kak Hassanah
Sebarkan Ibrah. .

Team Tazkirah

Malu Tiada, Akhirat Bahagia. Kita belajar Alquran daripada Asas disini.

The Faiz Ibrahim
The Faiz Ibrahim Channel

Ad-Dien Abdul Kadir
Channel yang mengumpulkan tulisan-tulisan dan fawaid daripada hamba Allah, Ad-Dien Abdul Kadir. Penuntut ilmu Islam.

Jejaka Janggut

GulaManiss
" Aku Dai'e dan juga Mad'u "
Sebarkan dakwah , moga peroleh redhaNya 

cekelatchips
Hanya meluahkan isi hati melalui papan kekunci

Oh My Arabic 😱
HANYA UNTUK BELAJAR BAHASA ARAB

Buku Resepi
Perkongsian koleksi masakan dari pelbagai aplikasi dan informasi (∩_∩) minta halal ye empunya resepi 

#DR. STORYLINE
I 'captured' sweetness 
and bleeding feelin' ma
heart and potrait em' here.
Moga Allah redha.

Travelog Rodier
Kembara Dakwah

Jahiliah To Jannah 
Suatu Perkongsian untuk Ummah
Moh sebarkan ! 

7 December 2015

Tips Menjadi Genius

Sejak dulu saya selalu dengar kawan-kawan yang hantar anak ke tahfiz sejak kecil, kemudian selepas menjadi hafiz Quran, mereka hantar anak tu ambil SPM, selalunya mesti keputusannya cemerlang...

Padahal yang sekolah akademik sejak kecil, tak semua sehebat tu...

Begitu juga para ulama terdahulu, kita sering baca kisah hebat mereka menghafal ratusan ribu hadith dan sebagainya....

Dan menjadi hafiz Al-Quran pada zaman ulama silam merupakan sesuatu yang terlampau biasa sehinggakan orang yang tidak hafiz Al-Quran pula dianggap sesuatu yang aneh dan aib.

Jadi saya terfikir, apa rahsia mereka?

Saya mulanya hanya beriman bahawa asbab keberkatan mereka menjadi hafiz Al-Quranlah Allah bantu mereka walaupun dalam pelajaran akademik...

Tapi selepas lama mengkaji, memerhati dan bertanya kepada para ulama serta saintis, saya dapati satu conclusion yang saya kira agak baik.

Rahsianya terletak kepada pembacaan Al-Quran itu sendiri...

Melazimi membaca Al-Quran dengan istiqamah akan "melajukan" otak kita....

Kata-kata itu saya dapati dari guru-guru saya... walaupun mulanya saya tak berapa faham...

Tapi apabila saya mula amati pembacaan Al-Quran saya, memang benar, otak kita perlu bertindak dengan pantas untuk mengawal seluruh aktiviti pembacaan Al-Quran yang lancar...

Sekiranya otak saya lambat berfungsi, maka pembacaan saya akan menjadi tergagap-gagap dan tersekat-sekat.

Hal ini saya fahami ketika saya masih sekolah menengah di MRSM dahulu, guru Biologi saya ketika itu menceritakan tentang otak dan dia juga menyebutkan tentang pembacaan Al-Quran dapat mengaktifkan banyak sel-sel otak tanpa perlu minum susu Anmum Essential....

Bagaimana ia berlaku?

Ok, logika dan saintifiknya begini...

Bila kita buka mushaf Al-Quran dan mula melihat ayat-ayat Al-Quran...

Kita akan buka mulut untuk membaca, dan ketika itu otak kita dengan lajunya memproses data berkenaan Al-Quran itu, misalnya huruf apa yang terpapar, bunyinya macam mana, makhrajnya dimana, jika ia bersambung dengan huruf lain, bagaimana tajwidnya, harus dibaca panjang, pendek, jelas, dengung, isymam atau imalah dan sebagainya...

Apatah lagi ia perlu dibaca dari kanan ke kiri, berbeza dengan kebiasaan kita membaca dari kiri ke kanan...

Dalam masa yang sama, mulut kita perlu mula bergerak untuk bunyikan ia. Bermakna, otak kita perlu buat keputusan dengan segera bagaimanakah cara bacaannya!

Berbeza dengan baca surat khabar atau buku dengan bahasa Melayu atau Inggeris, otak kita tak perlu susah-susah buat keputusan sebab hukum bunyinya tidak banyak berbanding membaca Al-Quran yang hukum bunyinya terlampau banyak. (melainkan kita baca Al-Quran tanpa tajwid dan tanpa tartil).

Dan yang menariknya, bila mulut kita masih membaca perkataan Al-Quran yang pertama, mata kita sudah pun melihat kepada perkataan kedua dan mula memproses data sekali lagi secepat mungkin untuk pembacaan yang kita .

Jadi ketika membaca Al-Quran, otak kita perlu bekerja dengan sangat laju. Data yang dihantar-diterima otak bergerak sepantas kilat untuk menghasil aktiviti bacaan di lidah, dan mata yang memandang kepada mushaf tersebut.

Jadi apabila seseorang itu membaca Al-Quran sambil melihat mushaf (naskhah Al-Quran) dengan lancar dan cantik lengkap dengan tajwid dan tartilnya, itu bermakna otaknya sedang bergerak dengan sangat laju.

Dan yang lebih menarik, bilamana Al-Quran dialunkan, tentu ianya bernada indah tanpa kita sedar. Padahal kalau kita baca buku selain quran, tak pulak jadi macam tu.

Jadi nada indah beralun yang keluar ketika quran dibaca tu menjadi terapi telinga yang sekaligus menghantar terapi tu ke otak dan merehatkan seluruh badan kita.

Jadi, walaupun otak bergerak laju semasa membaca quran, nada yang indah tu membawa kita ke situasi badan yang rileks dan tenang menyebabkan kita tidak penat.

Berbeza kalau kita gunakan otak untuk perkara lain, misalnya nak selesaikan soalan Add Math. Kadar tenaga otak yang digunakan sangat tinggi, dan lepas selesai dijawab, kita terasa sangat penat. Sedangkan badan kita tak bergerak pun. Penat tu berlaku sebab otak kita yang penat.
Pembacaan quran pula menggunakan otak kita dengan kuat, tetapi tidak memenatkan langsung!

Dan apabila latihan otak ini dilakukan setiap hari, maka sel-sel otak kita akan berhubung dan menjadikan kita genius dengan izin Allah...

Maka gejala kebodohan khususnya yang berlaku pada zaman ini dapat dikurangkan dengan perbanyakkan membaca Al-Quran...

Oleh sebab itulah umat Islam terdahulu majoritinya genius walaupun kemudahan rujukan mereka terhad.

#PerkongsianDariPerkongsian